25 Kasım 2011 Cuma

Koçgiri Dilinden (Kurmanci-Dımılki) örnek kelimeler


Koçgiri Dilinden (Kurmanci-Dımılki) örnek kelimeler
kadinveDersim Kirdaski- Dimili Dilinden Ornekler
Ez terım jıvêdere: Buradan giderim// Ez itara son 
Ez çum: Gittim// Ez siyu
Mın gırt: Aldim// Min Guret
Mın go: Söyledim // Mı va 
Mın di: Gördüm // Mı di 
Mın hes kır: Sevdim//Min hes kerd 
Mın kır: Yaptım // Mı kerd
Mın avét: Attım // Mı eşt
Mın da: Verdim // Mı da  
Sılav ke gundé me: Köyümüze selam et // Sılam ke dewa ma
Dersim Kurmanci(Kirdaski) dilinde C-J-Z ses değişimleri vardır. J sesi kimi zaman Z olarak okunabiliyor. Örnek olarak Jér: Aşağı kelimesi Zér olarak söylenirken, Ezji: Bende kelimesi de Ezzi-Ezci olarak söylenmektedir. Ci/ Ji/ Zi kelimeleri De-Da anlamına gelmektedir.
Örnek olarak:
Hem Elewime, hem ji Kırmancime - Hem Aleviyim hem de Kurmancim.
Hem xıravım, hem ji rındım - Hem iyiyim hem de kötüyüm.
Ez ji térım gundé we : Bende geliyorum köyünüze.
Tu ji xér hati : Sende hoşgeldin.

Koçgiri Dilinde çoğul eki
Xort-é me: Gençlerimiz
Şun-é me: Yerlerimiz
Dua-yei me: Dualarımız
Dar-é me: Ağaçlarımız
Heval-é me hene: Arkadaşlarımız vardır.
Çav-é me reşın: Gözlerimiz siyahtır.
Dest-é Qoçgıriyé: Koçgirinin elleri
Xınami-yé me: Dünürlerimiz
Deri-yé me: Kapılarımız

Koçgiri Yöresinden bazı Kurmanci isimler
Lorna
Şano
Tiyar
Sarê
Beso
Pilo
Pol
Yimo
Kemere
Kano
Maylo
Sosun
Temo
Edê
Êmi
Şute
Usiv
Veyis
Bese
Bezê
Zohrê
Kono
Koto
Usê
Nazê
Sarê
Xanim
Gulêzar
Bertikan
Diyab
Zero
Zaqo
Boro
Anik
Anê
Mexo
Zorê
Boro
Micê
Allê
Dilber
Mirza

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder